Sołectwo Las
Sołtys sołectwa Las - Pan Józef Ponikiewski
nr tel. 8654-509
Obszar sołectwa Las - 1325 ha
Ludność stanowi 777 os.
UCHWAŁA NR VI/43/2003
RADY GMINY W ŚLEMIENIU
z dnia 28 kwietnia 2003r.
w sprawie przyjęcia Statutu sołectwa LAS
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy
o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001r. z póź. zm.), Rada Gminy w Ślemieniu
uchwala co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Statut sołectwa LAS w brzmieniu stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi i organom sołectwa.
§ 3
Traci moc uchwała Rady Gminy w Ślemieniu Nr XXXVIII/223/2001 z dnia 31 grudzień 2001r. w sprawie uchwalenia statutu sołectwa Las.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Gminy Ślemień
Załącznik
do uchwały VI/43/2003
Rady Gminy w Ślemieniu
.
STATUT S
OŁECTWA LAS
Uchwalony w dniu 28 kwietnia 2003r.
przez Radę Gminy Ślemień uchwałą nr VI/43/2003
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Sołectwo jest jednostką pomocniczą tworzoną przez Radę Gminy w drodze uchwały na zasadach określonych w statucie gminy.
Sołectwo działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących przepisów, a w szczególności:
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001r. ze zm. Dz. U. Nr 62 poz. 558
z 2002r.,Dz. U. Nr 113 poz. 984 z 2002r., Dz. U. Nr 214 poz. 1806 z 2002r.);
niniejszego statutu.
Sołectwo jest instytucją prawa publicznego, posiadającą swe własne określone przez ustawę organy w postaci:
zebrania wiejskiego
sołtysa
rady sołeckiej.
§ 2
Terenem działania sołectwa jest wieś Las.
§ 3
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.
2. Organem wykonawczym jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
3. Kadencja organów sołeckich trwa 4 lata, licząc od daty ich wyborów.
II. ZADANIA SOŁECTWA
§ 4
1. Do zadań sołectwa należy zapewnienie udziału mieszkańców w zaspokajaniu ich zbiorowych potrzeb.
2. Zadania sołectwa obejmują w szczególności sprawy:
organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu i wypoczynku oraz innych związanych z miejscem zamieszkania,
wspomaganie gminy w realizacji jej zadań.
§ 5
1. Sołectwo decyduje w następujących sprawach:
- przysługujących mu praw własności, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkowych zwanych mieniem gminnym,
wybory jego organów wykonawczych,
mienia komunalnego przekazanego sołectwu w zarząd, w sprawach bieżącego korzystania z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu na zasadach określonych statutem gminy,
przeznaczenia środków finansowych będących w jego dyspozycji.
2. Sołectwo wyraża opinie we wszystkich istotnych dla interesów mieszkańców sprawach, a w szczególności:
planu zagospodarowania przestrzennego gminy i jego realizacji,
rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa,
w sprawach lokalizacji inwestycji uciążliwych dla środowiska,
sołectwo występuje do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie przekracza jego możliwości,
sołectwo w celu integracji społecznego działania, współdziała z organizacjami społecznymi zainteresowanymi problematyką miejsca zamieszkania i występującymi na jego terenie różnymi formami samorządu.
III. ZEBRANIE WIEJSKIE
§ 6
1. Zebranie wiejskie jako forum demokracji bezpośredniej jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
2. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim maja wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
3. Zebranie wiejskie może mieć charakter:
zebrania zwyczajnego
zebrania nadzwyczajnego.
§ 7
Zebranie wiejskie zwoływane jest przez sołtysa z własnej inicjatywy lub na wniosek pisemny:
co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
Wójta Gminy.
Zebranie zwyczajne wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. Terminy zebrania ustala i określa sołtys w porozumieniu z Wójtem Gminy.
Zebranie nadzwyczajne odbywa się na wniosek osób i organów wymienionych w ust. 1 pkt 1-2 powinno być zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
O zebraniu wiejskim mieszkańcy sołectwa winni być powiadomieni co najmniej 7 dni przed jego terminem.
Zawiadomienie powinno zawierać:
- informację czy zebranie ma charakter zwyczajny czy nadzwyczajny,
- w przypadku zebrania nadzwyczajnego wskazanie na czyj wniosek zebranie jest zwołane,
- dokładne określenie daty pierwszego i drugiego
terminu zebrania,
oznaczenie godziny i miejsca zebrania,
podanie proponowanego porządku zebrania,
podanie zakresu proponowanych do podjęcia uchwał.
§ 8
1. O ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej:
- dla prawomocności uchwał zebrania wiejskiego niezbędna jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa,
- jeżeli zebranie odbywa się w drugim terminie, niezbędna jest obecność co najmniej 15 mieszkańców uprawnionych do glosowania,
- uchwały zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów,
- zebranie wiejskie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania na wniosek co najmniej 1/4 uprawnionych do głosowania mieszkańców, obecnych na zebraniu.
- Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się w przypadku, gdy zebranie odbywa się w II
terminie, a zawiadomienie o nim odpowiada wymogom § 7 ust. 4 pkt 3.
§ 9
1. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:
- wybór i odwołanie sołtysa,
- wybór i odwołanie rady sołeckiej,
- rozpatrywanie rocznych sprawozdań z pracy sołtysa i rady sołeck
iej,
uchwalenie rocznego planu rzeczowo-finansowego oraz uchwalenie programów działania sołectwa,
opiniowanie w zakresie spraw określonych w § 5 ust. 2,
decydowanie o sprawach własności, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkowych zwanych mieniem gminnym,
podejmowanie decyzji w zakresie zwykłego zarządu w stosunku do mienia komunalnego przekazywanego w zarząd,
wnioskowanie w sprawach:
zmian w zakresie obsługi produkcyjnej mieszkańców,
dostosowania godzin pracy placówek handlowych, usługowych, opieki zdrowotnej i opiekuńczo-wychowawczych do potrzeb ludności,
zmian w rozmieszczeniu przystanków i funkcjonowaniu komunikacji,
realizacja zadań określonych w § 4 niniejszego statutu w szczególności poprzez:
- inicjowanie czynów społ
ecznych,
przeprowadzanie w sołectwie akcji i konkursów mających na celu poprawę stanu sanitarnego porządku i estetyki wsi,
organizowanie mieszkańców w celu poprawy ochrony przeciwpożarowej w sołectwie oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego,
występowanie z inicjatywą i uczestniczenie w przedsięwzięciach mających na celu zabezpieczenie opieki, organizowanie czasu wolnego dzieci, młodzieży, ich wychowanie i wypoczynek,
organizowanie różnych form opieki społecznej, pomocy sąsiedzkiej i innej dla mieszkańców niepełnosprawnych, w podeszłym wieku, dotkniętych klęskami żywiołowymi lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
§ 10
1. Zebranie wiejskie z zastrzeżeniem § 21 prowadzi sołtys.
2. W porządku obrad każdego zebrania powinno znajdować się sprawozdanie z realizacji uchwał i wniosków, opinii zebrania poprzedniego, które składa sołtys lub członek rady sołeckiej.
§ 11
W głosowaniu biorą udział jedynie uprawnieni mieszkańcy sołectwa.
Wyniki głosowania ogłasza bezzwłocznie prowadzący zebranie.
§ 12
W zebraniu wiejskim mogą brać udział członkowie Rady Gminy, Wójt Gminy oraz upoważnieni przez Wójta Gminy pracownicy Urzędu lub kierownik jednostki organizacyjnej dla referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w zebraniu mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
§ 13
Z każdego zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać:
datę, miejsce, godzinę zebrania i oznaczenie, w którym terminie zebranie się odbyło,
liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu, stwierdzenie jego prawomocności, wybór sekretarza zebrania,
nazwiska zaproszonych gości i oznaczenie ich stanowisk,
stwierdzenie przyjęcia protokołu poprzedniego zebrania,
zatwierdzony porządek obrad,
sprawozdanie sołtysa z realizacji uchwał i wniosków poprzedniego zebrania,
przebieg obrad, streszczenie przemówień dyskusji oraz sformułowanie zgłoszonych informacji i uchwalanych wniosków,
informacje o podjętych uchwałach na zebraniu,
podpis osoby prowadzącej zebranie i sekretarza zebrania.
Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi. Nową numerację zaczyna się z początkiem każdego roku kalendarzowego.
§ 14
Protokół z zebrania powinien być w terminie 7 dni po odbyciu zebrania przekazany Wójtowi Gminy.
Wyciągi z protokołów, wnioski z zebrania i jego uchwały, Wójt Gminy przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
Każdy mieszkaniec danego sołectwa ma prawo wglądu do protokołu, sporządzania z niego notatek oraz wyciągów.
IV. SOŁTYS, RADA SOŁECKA
§ 15
Sołtys jest organem wykonawczym sołectwa.
Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
Rada sołecka współdziała w załatwieniu spraw sołectwa w szczególności poprzez:
Inicjowanie działań społeczno-użytecznych.
Rada sołecka pracuje pod przewodnictwem sołtysa.
Sołtysem i członkiem rady sołeckiej może być wybrany mieszkaniec sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Gminy.
Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 16
Rada sołecka składa się z 9 osób.
§ 17
Wybory sołtysa i rady sołeckiej z zastrzeżeniem § 21 zarządza Rada Gminy w terminie 1 miesiąca przed upływem ich kadencji.
Szczegółowe zasady dotyczące trybu wyborów sołtysa i rady sołeckiej określa ordynacja wyborcza, stanowiąca załącznik do statutu.
§ 18
Do kompetencji sołtysa należy w szczególności:
- reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
- organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej,
- zwoływanie zebrań wiejskich i przewodniczenie obradom,
- kierowanie realizacją uchwał organów gminy zebrania wiejskiego i rady sołeckiej w odniesieniu do sołectwa,
- prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki tymi składnikami mienia, w tym środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania oraz akceptowanie dokumentów z tym związanych,
- przewodniczenie radzie sołeckiej,
- wstępne opiniowanie wniosków o ulgi w zakresie podatków, opłat i innych należności,
- potwierdzanie okoliczności, których przy załatwieniu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,
- występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności inwestycyjnej,
- stosowanie w ramach sołectwa trybu obiegu dokumentów finansowych zgodnie z
wytycznymi Wójta Gminy,
sporządzanie rozliczeń m.in. gospodarczej i finansowej działalności sołectwa,
wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów i uchwał Rady Gminy m.in. w zakresie obronności i ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków.
- Sołtys jako organ wykonawczy ma prawo uczestniczyć w pracach Rady Gminy, bez prawa uczestnictwa w głosowaniu.
- Sołtys otrzymuje zawiadomienie i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługujących Radnym Gminy.
- Sołtys ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach, zabierania głosu w dyskusji zgodnie z regulaminem Rady Gminy.
- Gmina ma obowiązek zapewnić sołtysowi:
- pomoc i poradę prawną,
- pieczęć sołectwa i pieczęć sołtysa.
§ 19
Do zadań i kompetencji rady sołeckiej należy:
Przygotowanie zebrań wiejskich i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań.
Zbieranie wniosków, innych wystąpień mieszkańców w sprawie sołectwa.
Podejmowanie uchwał rady w sprawie przeznaczenia środków finansowych będących w dyspozycji sołectwa w ramach upoważnienia wynikającego z uchwały zebrania wiejskiego.
Inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców.
§ 20
Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być odwołani przez zebranie przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują należycie obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrań wiejskich lub dopuszczają się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
Z wnioskiem o odwołanie osób, o których mowa w ustępie 1 może zwrócić się do zebrania Wójt Gminy.
Uchwała o odwołaniu z zajmowanej funkcji podejmowana jest po wysłuchaniu zainteresowanego w głosowaniu tajnym i dla swej ważności wymaga bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów.
§ 21
W przypadku odwołania lub wystąpienia sołtysa lub wszystkich członków rady sołeckiej _ Rada Gminy w terminie 30 dni zarządza wybory uzupełniające.
Do czasu wyboru nowego sołtysa, obowiązki pełni zastępca sołtysa lub wyznaczony przez Wójta Gminy członek rady sołeckiej.
Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w ordynacji wyborczej.
V. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE MIENIA KOMUNALNEGO, GOSPODARKI FINANSOWEJ SOŁECTWA
§ 22
Dochodami sołectwa są:
- udział w budżecie gminy w wysokości ustalonej w uchwale budżetowej,
- dotacje celowe z budżetu gminy,
- dobrowolne wpłaty
osób fizycznych i prawnych,
saldo środków z roku ubiegłego.
§ 23
Gospodarkę finansową sołectwo prowadzi za pośrednictwem Urzędu Gminy na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego.
Środki finansowe sołectwa winny być przeznaczone w szczególności na:
dofinansowanie czynów społecznych,
wyposażenie, remont i utrzymanie dróg gminnych,
utrzymanie mienia komunalnego przekazanego w zarząd sołectwa,
wydatki związane z utrzymaniem lokali, działalnością organów sołectwa,
wydatki związane z utrzymaniem obiektów OSP oraz z zakupem sprzętu przeciwpożarowego,
wydatki związane z działalnością Oświaty i wychowania, kultury, kultury fizycznej i sportu.
Uchwalony przez zebranie wiejskie plan finansowo-rzeczowy podlega zatwierdzeniu przez Radę Gminy w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi Urząd Gminy.
§ 24
Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada sołtys. Działalność w tym zakresie podlega skwitowaniu przez zebranie wiejskie.
Nieudzielanie skwitowania jest równoznaczne z odwołaniem w/w organu.
VI. NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA
§ 25
Nadzór nad działalnością sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Gminy.
Działalność finansowa sołectwa podlega nadzorowi i kontroli komisji rewizyjnej Rady Gminy i Skarbnika Gminy.
Wójt zobowiązany jest czuwać, aby dochody sołectwa i świadczenia pobierane na jego rzecz były wydatkowane zgodnie z prawem i statutem.
§ 26
Wójt Gminy oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych są zobowiązani:
- uwzględnić w swojej działalności uchwały i opinie organów sołectwa,
- w razie konieczności odpowiedzi w sprawach określonych w uchwałach i opiniach organów sołectwa _ udzielić takiej odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od daty ich otrzymania,
- w przypadku zajęcia przeciwnego stanowiska do wyrażonego w uchwałach lub opiniach przez organy sołectwa, niezwłocznie przedstawić organom sołectwa to stanowisko na piśmie wraz z uzasadnieniem.
Wójt Gminy, jeżeli uzna, że uchwały i opinie organów sołectwa wykraczają poza zakres przekazanych im kompetencji _ lub w inny sposób naruszają prawo, powinien wstrzymać ich realizację, zawiadamiając jednocześnie Radę Gminy.
Organy sołectwa zgodnie z ust. 4 mogą wnieść sprzeciw na postępowanie sprzeczne z ust. 1, gdy narusza ono istotne interesy mieszkańców.
Sprzeciw wnosi się w terminie 14 dni od daty otrzymania stanowiska do:
Rady Gminy za pośrednictwem Wójta w przypadku gdy stanowisko zostało przedstawione przez kierownika gminnej jednostki organizacyjnej,
Rady Gminy w przypadku gdy stanowisko zostało przedstawione przez Wójta Gminy.
Wójt Gminy badając sprawę o której mowa w ust. 4 pkt. 1:
uznaje jego zasadność, zobowiązując kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, z której działalnością sprzeciw jest związany, do jego niezwłocznego uwzględnienia,
w razie nie uwzględnienia sprzeciwu wnosi sprawę pod obrady Rady Gminy, której uchwała ostatecznie rozstrzyga sprawę.
§ 27
Rada Gminy dokonuje oceny pracy organów sołectwa oraz organizuje wymianę doświadczeń w tym zakresie.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
Zmiana statutu wymaga podjęcia uchwały przez Radę Gminy
.
§ 29
Niniejszy statut wchodzi w życie z upływem 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.