Sołtys sołectwa Ślemień - Pani Lucyna Wiewióra
nr tel. 33 8654 021
Obszar sołectwa Ślemień - 2551 ha
Ludność stanowi 1 984 os.
UCHWAŁA VI/41/2003
RADY GMINY W ŚLEMIENIU
z dnia 28 kwietnia 2003r.
w sprawie przyjęcia Statutu sołectwa ŚLEMIEŃ
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (Dz. U. Nr 142 po z. 1591 z 2001r. z póź. zm.), Rada Gminy w Ślemieniu
uchwala co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Statut sołectwa ŚLEMIEŃ w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi i organom sołectwa.
§ 3
Traci moc uch wała Rady Gminy w Ślemieniu Nr XXXVIII/233/2001 z dnia 31 grudzień 2001r. w sprawie uchwalenia statutu sołectwa Ślemień.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląsk iego.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Gminy Ślemień
Załącznik
do uchwały VI/41/2003
Rady Gminy w Ślemieniu
S TATUT SOŁECTWA ŚLEMIEŃ
Uchwalony w dniu 28 kwietnia 2003r.
przez Radę Gminy Ślemień uchwałą nr VI/41/2003
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Sołectwo jest jednostką pomocniczą tworzoną przez Radę Gminy w drodze uchwały na zasadach określonych w statucie gminy.
-
Sołectwo działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących przepisów, a w szczególności:
-
ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001r. ze zm. Dz. U. Nr 62 poz. 5
58 z 2002r.,Dz. U. Nr 113 poz. 984 z 2002r., Dz. U. Nr 214 poz. 1806 z 2002r.);
-
niniejszego statutu.
-
Sołectwo jest instytucją prawa publicznego, posiadającą swe własne określone przez ustawę organy w postaci:
- zebrania wiejskiego
- sołtysa
- rady sołeckiej.
§ 2
Terenem działania sołectwa jest wieś Ślemień.
§ 3
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.
2. Organem wykonawczym jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
3. Kadencja organów s ołeckich trwa 4 lata, licząc od daty ich wyborów.
II. ZADANIA SOŁECTWA
§ 4
1. Do zadań sołectwa należy zapewnienie udziału mieszkańców w zaspokajaniu ich zbiorowych potrzeb.
2. Zadania sołectwa obejmują w szczególności s prawy:
-
organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
-
zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu i wypoczynku oraz innych związanych z miejscem zam
ieszkania,
-
wspomaganie gminy w realizacji jej zadań.
§ 5
1. Sołectwo decyduje w następujących sprawach:
-
przysługujących mu praw własności, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkowych zwanych mieniem gminnym,
-
wybory jego organów wykonawczych,
-
mie
nia komunalnego przekazanego sołectwu w zarząd, w sprawach bieżącego korzystania z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu na zasadach określonych statutem gminy,
-
przeznaczenia środków finansowych będących w jego dyspozycji.
2. Sołectwo wyraża opinie we wszystkich istotnych dla interesów mieszkańców sprawach, a w szczególności:
-
planu zagospodarowania przestrzennego gminy i jego realizacji,
-
rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa,
-
w sprawach lokalizacji inwestycji uciążliwych dla środowiska
,
-
sołectwo występuje do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie przekracza jego możliwości,
-
sołectwo w celu integracji społecznego działania, współdziała z organizacjami społecznymi zainteresowanymi problematyką miejsca zamieszkania i występującymi na jego terenie różnymi formami samorządu.
III. ZEBRANIE WIEJSKIE
§ 6
1. Zebranie wiejskie jako forum demokracji bezpośredniej jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
2. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim maja wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
3. Zebranie wiejskie może mieć charakter:
-
zebrania zwyczajnego
-
zebrania nadzwyczajnego.
§ 7
-
Zebranie wiejskie zwoływane jest przez sołtysa z własnej inicjatywy lub na wniosek pisemny
:
-
co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
-
Wójta Gminy.
-
co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
-
Zebranie zwyczajne wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. Terminy zebrania ustala i określa sołtys w porozumieniu z Wójt
em Gminy.
-
Zebranie nadzwyczajne odbywa się na wniosek osób i organów wymienionych w ust. 1 pkt 1-2 powinno być zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
-
O zebraniu wiejskim mieszkańcy sołectwa winni być powiadomieni
co najmniej 7 dni przed jego terminem.
Zawiadomienie powinno zawierać:
-
informację czy zebranie ma charakter zwyczajny czy nadzwyczajny,
-
w przypadku zebrania nadzwyczajnego wskazanie na czyj wniosek zebranie jest zwołane,
-
dokładne określenie daty pierwsze
go i drugiego terminu zebrania,
-
oznaczenie godziny i miejsca zebrania,
-
podanie proponowanego porządku zebrania,
-
podanie zakresu proponowanych do podjęcia uchwał.
§ 8
1. O ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej:
-
dla prawomocności uchwał zebrania wiejskiego niezbędna jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa,
-
jeżeli zebranie odbywa się w drugim terminie, niezbędna jest obecność co najmniej 30-tu mieszkańców uprawnionych do głosowania,
-
uchwały zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów,
-
zebranie wiejskie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania na wniosek co najmniej 1/4 uprawnionych do głosowania mieszkańców, obecnych na zebraniu.
-
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się w przypadku, gdy zebranie odbywa się w II terminie, a zawiadomienie o nim odpowiada wymogom § 7 ust. 4 pkt 3.
§ 9
1. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:
-
wybór i odwołanie sołtysa,
-
wybór i odwołanie rady sołeckiej,
-
rozpatrywanie rocznych sprawozdań z pracy sołtysa i rady sołeckiej,
-
uchwalenie rocznego planu rzeczowo-finansowego oraz uchwalenie programów działania sołectwa,
-
opiniowanie w zakresie spraw określonych w § 5 ust. 2,
-
decydowanie o sprawach własności, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkow
ych zwanych mieniem gminnym,
-
podejmowanie decyzji w zakresie zwykłego zarządu w stosunku do mienia komunalnego przekazywanego w zarząd,
-
wnioskowanie w sprawach:
-
zmian w zakresie obsługi produkcyjnej mieszkańców,
-
dostosowania godzin pracy placówek handlowy
ch, usługowych, opieki zdrowotnej i opiekuńczo-wychowawczych do potrzeb ludności,
-
zmian w rozmieszczeniu przystanków i funkcjonowaniu komunikacji,
-
realizacja zadań określonych w § 4 niniejszego statutu w szczególności poprzez:
-
inicjo
wanie czynów społecznych,
-
przeprowadzanie w sołectwie akcji i konkursów mających na celu poprawę stanu sanitarnego porządku i estetyki wsi,
-
organizowanie mieszkańców w celu poprawy ochrony przeciwpożarowej w sołectwie oraz zabezpieczenia przeciwpowodzioweg
o,
-
występowanie z inicjatywą i uczestniczenie w przedsięwzięciach mających na celu zabezpieczenie opieki, organizowanie czasu wolnego dzieci, młodzieży, ich wychowanie i wypoczynek,
-
organizowanie różnych form opieki społecznej, pomocy sąsiedzkiej i innej dla mieszkańców niepełnosprawnych, w podeszłym wieku, dotkniętych klęskami żywiołowymi lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
-
inicjo
wanie czynów społecznych,
§ 10
1. Zebranie wiejskie z zastrzeżeniem § 21 prowadzi sołtys.
2. W por ządku obrad każdego zebrania powinno znajdować się sprawozdanie z realizacji uchwał i wniosków, opinii zebrania poprzedniego, które składa sołtys lub członek rady sołeckiej.
§ 11
-
W głosowaniu biorą udział jedynie uprawnieni mieszkańcy sołectwa.
-
Wyniki g
łosowania ogłasza bezzwłocznie prowadzący zebranie.
§ 12
W zebraniu wiejskim mogą brać udział członkowie Rady Gminy, Wójt Gminy oraz upoważnieni przez Wójta Gminy pracownicy Urzędu lub kierownik jednostki organizacyjnej dla referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w zebraniu mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
§ 13
-
Z każdego zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać:
-
datę, miejsce, godzinę zebrania i oznaczenie, w którym terminie zebranie się odbyło,
-
liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu, stwierdzenie jego prawomocności, wybór sekretarza zebrania,
-
nazwiska zaproszonych gości i oznaczenie ich stano
wisk,
-
stwierdzenie przyjęcia protokołu poprzedniego zebrania,
-
zatwierdzony porządek obrad,
-
sprawozdanie sołtysa z realizacji uchwał i wniosków poprzedniego zebrania,
-
przebieg obrad, streszczenie przemówień dyskusji oraz sformułowanie zgłoszonych informac
ji i uchwalanych wniosków,
-
informacje o podjętych uchwałach na zebraniu,
-
podpis osoby prowadzącej zebranie i sekretarza zebrania.
-
datę, miejsce, godzinę zebrania i oznaczenie, w którym terminie zebranie się odbyło,
-
Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi. Nową numerację zaczyna się z początkiem każdego roku kalendarzo
wego.
§ 14
-
Protokół z zebrania powinien być w terminie 7 dni po odbyciu zebrania przekazany Wójtowi Gminy.
-
Wyciągi z protokołów, wnioski z zebrania i jego uchwały, Wójt Gminy przekazuje zainteresowanym jednostk
om organizacyjnym.
-
Każdy mieszkaniec danego sołectwa ma prawo wglądu do protokołu, sporządzania z niego notatek oraz wyciągów.
IV. SOŁTYS, RADA SOŁECKA
§ 15
-
Sołtys jest organem wykonawczym sołectwa.
-
Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
-
Rada sołecka współdziała w załatwieniu spraw sołectwa w szczególności poprzez:
Inicjowanie działań społeczno-użytecznych.
-
Rada sołecka pracuje pod przewodnictwem sołtysa.
-
Sołtysem i członkiem rady sołeckiej może być wybrany mieszkaniec sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Gminy.
-
Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 16
Rada sołecka składa się z 10 osób.
§ 17
Wybory sołtysa i rady sołeckiej z zastrzeżeniem § 21 zarządza Rada Gminy w terminie 1 miesiąca przed upływem ich kadencji.
Szczegółowe zasady dotyczące trybu wyborów sołtysa i rady sołeckiej określa ordynacja wyborcza, stanowiąca załącznik do statutu.
§ 18
-
Do kompetencji sołtysa należy w szczególności:
-
reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
-
organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej,
-
zwoływanie zebrań wiejskich i przewodniczenie obradom,
-
kierowanie realizacją uchwał organów gminy zebrania wiejskiego i rady sołeckiej w odniesieniu do sołectwa,
-
prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki tymi składnikami mienia, w tym środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania oraz akceptowanie dokumentów z tym związanych,
-
przewodniczenie radzie sołeckiej,
-
wstępne opiniowanie wniosków o ulgi w zakresie podatków, opłat i innych należności,
-
potwierdzanie okoliczności, których przy załatwieniu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,
-
występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności inwestycyjnej,
-
stosowanie w ramach sołectwa trybu obiegu dokumentów fina
nsowych zgodnie z wytycznymi Wójta Gminy,
-
sporządzanie rozliczeń m.in. gospodarczej i finansowej działalności sołectwa,
-
wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów i uchwał Rady Gminy m.in. w zakresie obronności i ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków.
-
Sołtys jako organ wykonawczy ma prawo uczestniczyć w pracach Rady Gminy, bez prawa uczestnictwa w głosowaniu.
-
Sołtys otrzymuje zawiadomienie i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługujących Radnym Gminy.
-
Sołtys ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach, zabierania głosu w dyskusji zgodnie z regulaminem Rady Gminy.
-
Gmina ma obowiązek zapewnić sołtysowi:
-
pomoc i porad
ę prawną,
-
pieczęć sołectwa i pieczęć sołtysa.
-
pomoc i porad
ę prawną,
§ 19
Do zadań i kompetencji rady sołeckiej należy:
-
Przygotowanie zebrań wiejskich i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań.
-
Zbieranie wniosków, innyc
h wystąpień mieszkańców w sprawie sołectwa.
-
Podejmowanie uchwał rady w sprawie przeznaczenia środków finansowych będących w dyspozycji sołectwa w ramach upoważnienia wynikającego z uchwały zebrania wiejskiego.
-
Inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców.
§ 20
-
Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być odwołani przez zebranie przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują należycie obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrań wiejskich lub dopuszczają się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
-
Z wnioskiem o odwołanie osób, o których mowa w ustępie 1 może zwrócić się do zebrania Wójt Gminy.
-
Uchwała o odwołaniu z zajmowanej funkcji podejmowana jest po wysłuchaniu zainteresowanego w głosowaniu tajnym i dla swej ważności wymaga bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów.
§ 21
-
W przypadku odwołania lub wystąpienia sołtysa lub wszystkich członków rady sołeckiej _ Rada Gminy w terminie 30 dni zarządza wybory uzupełniające.
-
Do czasu wyboru nowego sołtysa, obowiązki pełni zastępca sołtysa lub wyznaczony przez Wójta Gminy członek rady sołeckiej.
-
Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych
w ordynacji wyborczej.
V. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE MIENIA KOMUNALNEGO, GOSPODARKI FINANSOWEJ SOŁECTWA
§ 22
-
Dochodami sołectwa są:
-
udział w budżecie gminy w wysokości ustalonej w uchwale budżetowej,
-
dotacje celowe z budżetu gminy,
-
dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych,
-
saldo środków z roku ubiegłego.
-
udział w budżecie gminy w wysokości ustalonej w uchwale budżetowej,
§ 23
-
Gospodarkę finansową sołectwo prowadzi za pośrednictwem Urzędu Gminy na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego.
-
Środki finansowe sołectwa winny być przeznaczone w szczególności na:
-
dofinansowanie czynów społecznych,
-
wyposażenie, remont i utrzymanie dróg gminnych,
-
utrzymanie mienia komunalnego przekazanego w zarząd sołectwa,
-
wydatki związane z utrzymaniem lokali, działalnością organów sołectwa,
-
wydatki związane z utrzymaniem obiektów OSP oraz z zakupem sprzętu przeciwpożarowego,
-
Wydatki związane z działalnością Oświaty i wychowania, kultury, kultury fizycznej i sportu.
-
dofinansowanie czynów społecznych,
-
Uchwalony przez zebranie wiejskie plan finansowo-rzeczowy podlega zatwierdzeniu przez Radę Gminy w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
-
Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi Urząd Gminy.
§ 24
-
Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada sołtys. Działalność w tym zakresie podlega skwitowaniu przez zebran
ie wiejskie.
-
Nieudzielanie skwitowania jest równoznaczne z odwołaniem w/w organu.
VI. NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA
§ 25
-
Nadzór nad działalnością sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
-
Na
dzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Gminy.
-
Działalność finansowa sołectwa podlega nadzorowi i kontroli komisji rewizyjnej Rady Gminy i Skarbnika Gminy.
-
Wójt zobowiązany jest czuwać, aby dochody sołectwa i świadczenia pobierane na jego rzecz były
wydatkowane zgodnie z prawem i statutem.
§ 26
-
Wójt Gminy oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych są zobowiązani:
-
uwzględnić w swojej działalności uchwały i opinie organów sołectwa,
-
w razie konieczności odpowiedzi w sprawach określonych w uchwałach i opiniach organów sołectwa _ udzielić takiej odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od daty ich otrzymania,
-
w przypadku zajęcia przeciwnego stanowiska do wyrażonego w uchwałach lub opiniach przez organy sołectwa, niezwłocznie przedstawić organom sołectwa to stanowisko na piśmie wraz z uzasadnieniem.
-
Wójt Gminy, jeżeli uzna, że uchwały i opinie organów sołectwa wykraczają poza zakres przekazanych im kompetencji _ lub w inny sposób naruszają prawo, powinien wstrzymać ich realizację, zawiadamiając jednocześnie Radę Gminy.
-
Organy sołectwa zgodnie z ust. 4 mogą wnieść sprzeciw na postępowanie sprzeczne z ust. 1, gdy narusza ono istotne interesy mieszkańców.
-
Sprzeciw wnosi się w terminie 14 dni od daty
otrzymania stanowiska do:
-
Rady Gminy za pośrednictwem Wójta w przypadku gdy stanowisko zostało przedstawione przez kierownika gminnej jednostki organizacyjnej,
-
Rady Gminy w przypadku gdy stanowisko zostało przedstawione przez Wójta Gminy.
-
Rady Gminy za pośrednictwem Wójta w przypadku gdy stanowisko zostało przedstawione przez kierownika gminnej jednostki organizacyjnej,
-
Wójt Gminy badaj
ąc sprawę o której mowa w ust. 4 pkt. 1:
-
uznaje jego zasadność, zobowiązując kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, z której działalnością sprzeciw jest związany, do jego niezwłocznego uwzględnienia,
-
w razie nie uwzględnienia sprzeciwu wnosi sprawę pod obrady Rady Gminy, której uchwała ostatecznie rozstrzyga sprawę.
-
uznaje jego zasadność, zobowiązując kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, z której działalnością sprzeciw jest związany, do jego niezwłocznego uwzględnienia,
§ 27
Rada Gminy dokonuje oceny pracy organów sołectwa oraz organizuje wymianę doświadczeń w tym zakresie.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
Zmiana statutu wymaga podjęcia uchwały przez Radę Gminy.
§ 29
Niniejszy statut wchodzi w życie z upływem 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Informacje o dokumencie:
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Micor Andrzej
- Data udostępnienia w BIP: 2003-06-26 12:45:11
- Informacja zaktualizowana przez: Roman Wajdzik
- Data ostatniej aktualizacji: 2013-08-08 10:17:54
- Liczba odsłon: 3271
- Historia dokumentu: