RIBR.Fz.RC.19.2017                                                                                       Ślemień, dnia 29.03.2017 r.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA OFERT

 W imieniu Gminy Ślemień zapraszam do złożenia oferty cenowej w ramach postępowania w trybie rozpoznania cenowego art.4 pkt.8 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych – zamówienie publiczne o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości 30 tys. euro.

 

1. INFORMACJA O ZAMAWIAJĄCYM

Zamawiający:                   Gmina Ślemień z siedzib w Ślemieniu

reprezentowana przez:     Wójta Gminy Ślemień - Jarosława Krzaka

Adres:                               ul. Krakowska 148, 34-323 Ślemień

tel./fax.                               33 8654098           

e-mail:                               ugslemien@ugslemien.ig.pl

Regon: 072182700    NIP: 5532511962

 

2. OSOBY UPRAWNIONE DO KONTAKTÓW Z OFERENTAMI:

1.W sprawach związanych z przedmiotem zamówienia :

- Kierownik Referatu Inwestycji, Budownictwa i Spraw Rolnych - Szymon Piątek- tel. 033 8654098 wew. 32

2. W sprawach formalnych:

- Tomasz Józefiak – tel. 033 865 40 98 wew.33

 

3. PODSTAWA PRAWNA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:

Zamówienie udzielone zostanie na podstawie art.4 pkt 8 ustawy  z dnia 29 stycznia 2004 roku, Prawo Zamówień Publicznych ( tekst jedn.Dz.U. z 2015 r., poz. 2164; Dz.U. z 2016 r. poz. 831 i 996 oraz 1020).

 

4. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA:

Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) dla rozbudowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w Gminie Ślemień -etap 4”

Przedmiot zamówienia:

1.       Przedmiotem zamówienia jest Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn. : „Rozbudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w Gminie Ślemień- etap 4 w ramach, której Wykonawca:

1)      opracuje koncepcję przebiegu kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej w miejscowości Kocoń, która zostanie uzgodniona i zaakceptowana przez Zamawiającego protokołem.

2)      opracuje Program Funkcjonalno-Użytkowy dla ww. inwestycji  w zakresie:

a)       budowy kanalizacji sanitarnej

b)      budowy sieci wodociągowej

c)       przyłączy

    3)   opracuje Kartę informacyjną przedsięwzięcia, raport o oddziaływania na środowisko do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia  ( o ile jest            wymagany dla przedmiotowego przedsięwzięcia)

2.       Teren objęty przedmiotem zamówienia : Gmina Ślemień , sołectwo Kocoń, pow. żywiecki, woj. śląskie.

3.       Program Funkcjonalno-Użytkowy (zwany dalej PFU) należy opracować zgodnie z zasadami wiedzy technicznej; wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. z dnia 24 września 2013 roku, poz. 1129).

 

4.       Wykonawca przygotuje na podstawie PFU zbiorcze zestawie kosztów planowanej inwestycji zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych  kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. z 2004 r., Nr. 130, poz. 1389 

 

5.       Wykonawca opracuje raport oddziaływania inwestycji na środowisko wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale  społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.)   ( w przypadku  konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko).

 

6.       Zapewni stały kontakt i współdziałanie z pracownikami Zamawiającego w zakresie przygotowywania koncepcji, PFU i raportu oddziaływania inwestycji na środowisko wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia.

 

7.       Opracowany Program Funkcjonalno – Użytkowy będzie wzajemnie skoordynowany technicznie i kompletny z punktu widzenia celu, któremu ma służyć tj. do przeprowadzenia postępowania przetargowego na wyłonienia wykonawcy robót budowlanych w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

8.       Zapewnienie efektu ekologicznego. Rozbudowa kanalizacji sanitarnej i wodociągu musi spełniać wymogi dla sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu  powyżej 2000 RLM.

 

9.       Wykonawca  winien uzyskać poza akceptacją Zamawiającego wszelkie sprawdzenia uzgodnienia, zatwierdzenia wymagane decyzje, w szczególności decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, decyzję lokalizacji celu publicznego, pozwolenie wodnoprawne, itp. Szacunek kosztów, który stanowił będzie podstawę wyceny zamówienia na roboty budowlane wraz z projektem wykonawcy winny umożliwiać przeprowadzenie postępowania zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, (Dz. U. 2004 Nr 19 poz. 177).

 

10.   Program funkcjonalno-użytkowy ma zawierać:

1)      Część rysunkową obejmującą:

a)       trasę przebiegu kanalizacji sanitarnej,

b)      trasę przebiegu sieci wodociągowej

c)       przyłączy

2)      Część opisową, w której Wykonawca przedstawi rozwiązania techniczne i technologiczne. Zostaną przedłożone propozycje rozwiązań materiałowych odnoszące się do wszystkich elementów obiektów, instalacji wewnętrznych i zewnętrznych, zagospodarowania terenu.

3)      Część informacyjną

11.   W ramach zamówienia Zamawiający wymaga od Wykonawcy konsultacji z Zamawiającym na każdym etapie opracowywania koncepcji w sprawie istotnych elementów mających wpływ na koszty, technologię,

12.   Uzyskanie wymaganych opinii i uzgodnień w zakresie opracowywanej dokumentacji zgodnie z przepisami prawa.

13.   Wykonanie:

1)      Koncepcji budowy kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej - 5 egzemplarzy.

2)      Program Funkcjonalno – Użytkowy – 5 egzemplarzy.

3)      Zbiorcze zestawienie kosztów inwestycji - 5 egzemplarzy.

4)      Karta informacyjna przedsięwzięcia – 5 egzemplarzy.

5)      Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia *.

6)      Raport o oddziaływania na środowisko do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia  – 5 egzemplarzy*.

* jeżeli dotyczy

14.   Cały zakres dokumentacji zostanie także dostarczony w postaci elektronicznej na płycie CD w formacie PDF część rysunkowa i formacie WORD część opisowa w ilości jw.

15.   Dokumentacja będąca przedmiotem zamówienia winna być opracowana przez wykwalifikowany personel posiadający odpowiednie doświadczenie zawodowe i uprawnienia.

16.   Opracowany Program Funkcjonalno –Użytkowy będzie wzajemnie skoordynowany technicznie i kompletny z punktu widzenia celu, któremu ma służyć tj. złożenia wniosku o dofinansowanie oraz przeprowadzenia postępowania przetargowego w celu wyłonienia wykonawcy robót budowlanych w formule „zaprojektuj i wybuduj . 

17.   Jeżeli prawo lub względy praktyczne wymagają, aby niektóre dokumenty Wykonawcy były poddane weryfikacji przez osoby uprawnione lub uzgodnione przez odpowiednie jednostki lub organy administracji samorządowej i państwowej, to przeprowadzenie weryfikacji i/lub uzyskanie uzgodnień będzie przeprowadzone przez Wykonawcę na jego koszt po przedłożeniem tej dokumentacji do zatwierdzenia przez Zamawiającego. Dokonanie weryfikacji i/lub uzyskanie uzgodnień nie przesądza o zatwierdzeniu przez Zamawiającego, który odmówi zatwierdzenia w każdym przypadku, kiedy stwierdzi, że dokument Wykonawcy nie spełnia wymagań zamówienia. Zatwierdzenie jakiegokolwiek dokumentu przez Zamawiającego nie ogranicza odpowiedzialności Wykonawcy.

18.   Przedmiot zamówienia musi zostać wykonany w sposób zgodny z zasadami wiedzy technicznej oraz zgodny z wymogami zawartymi w art. 30 - 31 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, Dz. U. z 2016 poz. 831 i 996 oraz poz. 1020)

KOD CPV : 71.32/00.00-7- usługi inżynierskie w zakresie projektowania

 

Zamawiający zastrzega sobie prawo odstąpienia od realizacji zamówienia bez podania przyczyny oraz unieważnienia zapytania cenowego w przypadku, gdy cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą Zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

 

5. WYMAGANY TERMIN REALIZACJI ZAMÓWIENIA:

Wykonanie:

- dokumentacji wskazanych pkt.13 (1,2,3,4) - do 24 kwietnia 2017

- dokumentacji wskazanych pkt.13 (5,6) - do 12 czerwca 2017

 

6. ISTOTNE WARUNKI ZAMÓWIENIA

1) Oferta powinna zostać sporządzona według załącznika nr 1 do niniejszego zaproszenia do składania ofert oraz podpisana przez uprawnionego przedstawiciela Wykonawcy.

2) Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena brutto.

3) Cena określona w ofercie powinna obejmować wszystkie koszty związane z realizacja zadania , jak również wszelkie inne koszty  niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia o  wymaganej jakości oraz w wymaganym terminie, a także wszelkie upusty i rabaty.

4) rozliczenie nastąpi przelewem na konto wskazane na fakturze w ciągu 30 dni od dnia otrzymania przez Zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury przez Wykonawcę na podstawie protokołu odbioru.

 

5) Przed upływem terminu do składania ofert, w szczególnie uzasadnionych przypadkach Zamawiający może zmodyfikować treść zapytania ofertowego. Dokonana modyfikacja zostanie niezwłocznie przekazana wszystkim Wykonawcom.

 

7. OPIS SPOSOBU PRZYGOTOWANIA OFERT

 

1) Oferent ma prawo złożyć tylko jedną ofertę zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym zapytaniu ofertowym.

2) Wszystkie miejsca w ofercie, w których Oferent naniósł poprawki muszą być podpisane/zaparafowane przez osobę/osoby uprawnione( oferenta/ pełnomocnika Oferenta)

3) Oferentowi nie wolno dokonywać żadnych zmian merytorycznych w formularzy „Oferta”.

4) Ofertę należy złożyć w zamkniętej kopercie opisanej w sposób przedstawiony poniżej :

 

Nadawca:                                                                                             

…........ .................                                                                                    Urząd Gminy Ślemień

                                                                                                                     ul. Krakowska 148 

                                                                                                                     34-323 Ślemień

 

OFERTA

na Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego na rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w Gminie Ślemień- etap 4, na potrzeby wykonania robót budowlanych.

 

 

                                                       NIE OTWIERAĆ  przed  5 kwietnia 2017 r. godz. 09:15

 

5) Oferta musi zawierać nazwę, adres Wykonawcy i cenę wyrażona w kwocie brutto; musi być podpisana przez osobę/osoby uprawnione do występowania w obrocie prawnym w imieniu Wykonawcy, przy czym podpis/podpisy muszą być czytelne lub opisane pieczątkami imiennymi. ( Wzór Oferty stanowi załącznik nr 1 - Formularz Ofertowy)

6) Wykonawca składa oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 2) oraz wykaz wykonanych usług związanych z realizacją przynajmniej 1 zadania polegającego na opracowaniu Programu Funkcjonalno - Użytkowego obejmującego rozbudowę/budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej oraz dokumenty potwierdzające , że usługi zostały wykonane należycie (referencje) zgodnie z ( załącznikiem nr 3)  oraz wykaz osób odpowiedzialnych za realizacje zamówienia zgodnie z (załącznikiem nr 4.) Minimum jedna osoba posiadająca uprawnienia budowlane o specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji , urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do projektowania bez ograniczeń i sprawdzania projektów.

- Sprawdzenie w/w warunków udziału w postępowaniu odbywać się na podstawie przedłożonych przez Wykonawcę dokumentów i oświadczeń wg. zasady spełnia/nie spełnia.

7) Ofertę można przesłać pocztą lub złożyć osobiście w siedzibie Zamawiającego : Urząd Gminy w Ślemieniu , ul. Krakowska 148.34-323 Ślemień, pow. żywiecki, woj. śląskie do dnia 05 kwietnia 2017 r. do godz. 09:00. .

8) Kryterium oceny ofert:

- Cena - 100%

W sytuacji, gdy wartość oferty najkorzystniejszej przewyższać będzie kwotę jaką Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia, Zamawiający przewiduje możliwość negocjacji cenowych z Wykonawcą .

9) Konsekwencje złożenia oferty niezgodnie z ww. wymogami ponosi Wykonawca.

10. Oferty które wpłyną do UG Ślemień po terminie określonym w pkt. 8 ppkt. 7 nie będą rozpatrywane.

11). Załączniki do zaproszenia:

    a) Załącznik nr 1 - Formularz Ofertowy

    b) Załącznik nr 2 - Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu

    c) Załącznik nr 3 - Wykaz wykonanych usług

    d) Załącznik nr 4 - Wykaz osób

    e) Załącznik nr 5 - Mapka z przewidywanym obszarem realizacji zadania

 

 

                                                                                                       ----------------------------------------------------

                                                                                                   Podpis Kierownika Zamawiającego

 

 

 

 

 

RIBR.Fz.RC.19.2017                                                                                                Załącznik nr 1

 

                                                                                        ...............................          ..............                                                                                                   (miejscowość data)                                                                                                                                        

         ………………………………………

(pieczątka wykonawcy, nazwa, adres)                                                        

                                                                                                              

Gmina Ślemień

ul. Krakowska 148

34-323 Ślemien

 

FORMULARZ OFERTOWY

dla zamówień do 30.000 EURO

 

Odpowiadając na zaproszenie Gminy Ślemień do złożenia oferty cenowej na realizację zamówienia pn.:

Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn. : „Rozbudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w Gminie Ślemień- etap 4

 

1.Oferuję wykonanie przedmiotu zamówienia  na łączną cenę :

 

Netto: ……………………………………………………………….…….……)

 

Podatek VAT tj.  ……………………………………………….………..)

 

Brutto: ………………………………………………………………………… )

 

(Słownie: ………………………………………………………………………………………………...

w tym :

Wykonanie:

1)      Koncepcji budowy kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej - 5 egzemplarzy

Netto: ……………………………………………………………….…….……)

Podatek VAT tj.  ……………………………………………….………..)

Brutto: ………………………………………………………………………… )

(Słownie: ………………………………………………………………………………………………...

 

2)      Program Funkcjonalno – Użytkowy – 5 egzemplarzy

Netto: ……………………………………………………………….…….……)

Podatek VAT tj.  ……………………………………………….………..)

Brutto: ………………………………………………………………………… )

(Słownie: ………………………………………………………………………………………………...

3)      Zbiorcze zestawienie kosztów inwestycji - 5 egzemplarzy

Netto: ……………………………………………………………….…….……)

Podatek VAT tj.  ……………………………………………….………..)

Brutto: ………………………………………………………………………… )

(Słownie: ………………………………………………………………………………………………...

4)      Karta informacyjna przedsięwzięcia – 5 egzemplarzy

Netto: ……………………………………………………………….…….……)

Podatek VAT tj.  ……………………………………………….………..)

Brutto: ………………………………………………………………………… )

(Słownie: ………………………………………………………………………………………………...

5)      Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia *

Netto: ……………………………………………………………….…….……)

Podatek VAT tj.  ……………………………………………….………..)

Brutto: ………………………………………………………………………… )

(Słownie: ………………………………………………………………………………………………...

6)      Raport o oddziaływania na środowisko do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia  – 5 egzemplarzy*

Netto: ……………………………………………………………….…….……)

Podatek VAT tj.  ……………………………………………….………..)

 

Brutto: ………………………………………………………………………… )

(Słownie: ………………………………………………………………………………………………...

 

Przedstawiona powyżej cena stanowi wynagrodzenie ryczałtowe, które obejmuje wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia.

 

2. Oferuję, że przewidywana wartość brutto szacunkowego zestawienia kosztów budowy kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej  wraz  z przyłączami  wynosić będzie nie więcej niż:

…………………… zł, słownie: …………………………………………………………………..

 

 

 

3. Oświadczamy, ze:

   a) zapoznaliśmy się z warunkami określonymi w zaproszeniu do składania ofert 0 nie wnosimy do nich żadnych zastrzeżeń oraz uzyskaliśmy niezbędne informacje potrzebne do przygotowania oferty.

   b) wykonamy przedmiot zamówienia w terminie wskazanym z zaproszeniu do składania ofert.

    c)  posiadam niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponuję osobami zdolnymi do wykonania zamówienia w szczególności projektantami z uprawnieniami o których mowa w warunkach udziału. Do oferty załączam dokumenty potwierdzające warunki.

 

 

                                                                                              ………………………………

                                                                                         (Podpis i pieczątka wykonawcy)

 

 

 

 

 

 

 


RIBR.Fz.RC.19.2017                                                                                                Załącznik nr 2

 

 

OŚWIADCZENIE

WYKONAWCY O SPEŁNIENIU WARUNKÓW UDZIAŁU

W POSTĘPOWANIU

 

 

 

Składając ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn:” Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn. : „Rozbudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w Gminie Ślemień- etap 4, oświadczamy, że :

 

1)        posiadamy kompetencję i uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej , o ile wynika to z odrębnych przepisów,

2)        pozostajemy w sytuacji ekonomicznej i finansowej umożliwiającej wykonanie zamówienia,

3)        posiadamy zdolność techniczną oraz zawodową umożliwiającą wykonanie zamówienia.

 

 

 

 

 

…………………………………….                                                 …………………………………………

Miejscowość i data                                                   Podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w imieniu Wykonawcy oraz pieczątka

  RIBR.Fz.RC.19.2017                                                                                          Załącznik nr 3                                                               

 

……………………………………                                                                                                                                                                                             

Pieczęć firmowa Wykonawcy

WYKAZ WYKONANYCH USŁUG

Polegających na wykonaniu w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, usług polegających na opracowaniu Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego                ( co najmniej 1 ) spełniających wymagania określone w zaproszeniu do składania ofert.

dotyczy zadania pn.: Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego rozbudowy sieci wod. kan. wraz z przyłączami

OŚWIADCZAM(Y), ŻE: wykonałem (-liśmy) następujące usługi :

Lp.

Nazwa zamówienia

Wartość

           

         PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

 

 Data wykonania

Zamawiający (nazwa, adres)

Nazwa Wykonawcy

rozpoczęcie (data)

zakończenie (data)

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwaga! Przez przedmiot zamówienia Zamawiający rozumie określenie, czego dotyczyło dane zamówienie (stosownie do wymagań wymienionych w Zapytaniu ofertowym). 

Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć dowodów, czy usługi wymienione w tabeli powyżej, zostały wykonane należycie (zgodnie z wymaganiami wymienionymi w Zapytaniu ofertowym).

Osoba składająca oświadczenie świadoma jest odpowiedzialności karnej, wynikającej z art. 297 Kodeksu Karnego.

 

                                                                                                                  ……………………………………

                                                                                                  Podpis i pieczęć osoby upoważnionej do reprezentowania Wykonawcy

 

                                                                                                                         Załącznik nr 4

RIBR.Fz.RC.19.2017                                                                                                

 

……………………………………………

Pieczęć firmowa Wykonawcy

WYKAZ OSÓB

Wykaz osób które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usługi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych.

 

Składając ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Ślemień na podstawie art. 4 pkt. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.)   na  „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego rozbudowy sieci wod. kan. wraz z przyłączami”, oświadczamy, że wykazujemy się następującymi osobami, które posiadają wymagane uprawnienia:

 

Lp.

Imię i Nazwisko

Wymagane uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń : wodociągowych i kanalizacyjnych.

(numer i data wydania uprawnień)

Dokumenty potwierdzające uprawnienia do wykonywania określonych prac.

1.

 

 

 

 

 

 

 

Powyższe informacje są prawdziwe i jako osoba składająca oświadczenie jestem świadomy odpowiedzialności karnej, wynikającej z art. 297 Kodeksu Karnego.

Uwaga:

Zał.

a) dokumenty potwierdzające uprawnienia do wykonywania określonych prac ( kopia uprawnień)

b) pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia osób zdolnych do wykonywania zamówienia - tylko w przypadku gdy Wykonawca nie dysponuje osobami, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia.

 

                                                                                                               ……………………………………

                                                                                                 Podpis i pieczęć osoby upoważnionej do reprezentowania Wykonawcy




bip_-_pfu_-_kanalizacja_-_4.pdf

Wersja edytowalna
pfu__4_kanalizacja_-_4_-marzec_2017.doc

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Józefiak Tomasz
  • Data udostępnienia w BIP: 2017-03-29
  • Informacja zaktualizowana przez: Józefiak Tomasz
  • Data ostatniej aktualizacji: 2017-03-29 10:54:29
  • Liczba odsłon: 143

[Liczba odsłon: 2980913]

przewiń do góry